© FOTO: Linnea 9c2
Vårt arbetslag intar som regel förmiddagskaffet under morgonens tjugominutersrast. Vi sitter i husets köksdel, med elever omkring oss under hela rasten. Det är nu de kommer, frågorna:
- Jag kan inte komma in på First Class?
-Nähä, få se, men du har ju inget nätverk! Klickar på nätverksikonen och markerar rätt nätverk. Voilà, fungerar!
Mitt dokument har försvunnit?
- Jaha, Klicka på äpplet, gå in på senaste dokument. Där är det!
Två - tre datorrelaterade frågor om dagen blir det nog. Som regel av den enklare sorten. Elever med hårdvarubekymmer eller tekniska problem, blir hänvisade till Janne eller Aage, våra “datagurus”, som hjälper till med de bitarna.
Jobbigt att bli störd under kaffestunden? Ja, jo, fast det har inte blivit mer nu, efter datorerna. För tidigare var frågorna av ett annat slag; Kan jag få en ny stencil, jag hittar inte min? Vad var det nu du skrev på tavlan, jag glömde att skriva upp när provet skulle vara?
Ni känner kanske igen er? Den typen av frågor förekommer sällan nuförtiden, när dokumenten och informationen finns tillgänglig på elevernas datorer. Papper “glöms” inte hemma längre eftersom vi delar ut så få, istället läggs de ut som filer till eleverna.
Summan av kardemumman: Ja, jag blir “störd”, men det blev jag förut också!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar