Som lärare i grundskolan är jag smått fascinerad av elevernas ständiga användande av mobiltelefoner i skiftande sammanhang. Men i skolmiljö är mobiltelefonen oftast en outnyttjad tillgång!
Men nu har GR Utbildning - Upplevelsebaserat lärande (GRUL), HiQ och lärarutbildningen vid högskolan i Malmö, i ett gemensamt matematikspels-projekt, "MathX: The Search For Ancient Wisdom", skapat ett spel för mobiltelefoner och handdatorer.
Spelet innehåller både abstrakta begrepp och konkreta exempel från verkligheten. Exempelvis kan man mäta längder eller beräkna areor och volymer med hjälp av Google Earth eller GPS. Varje problem ska också vara direkt relaterat till verkligheten på ett handfast sätt, så att det är uppenbart hur matematiken och verkligheten hänger ihop. Några andra uppgifter kan vara att beräkna storleken på något utifrån ett foto, eller att återskapa Cheopspyramiden i skala 1:10, eller kanske att mäta våglängden på en ton från mobilen.
Det är nu hög tid att vi i skolan lär oss vad förkortningen MLE står för: Mobile Learning Enviroment, MLE, eller "mobil lärandemiljö", för utvecklingen på det här området går fort framåt!
Det här är verkligen ett högintressant område, dels kunskapsmässigt men också som en väg till elevernas hjärta och hjärna. Än så länge är mina erfarenheter begränsade till att filma/fotografera med mobilen eller använda den som diktafon.
SvaraRaderaVi får helt enkelt hålla varandra uppdaterade här!
/Pelle
Kolla gärna in hur vi arbetat på Smedingeskolan i Fjärås utanför Kungsbacka med mobilestudy.
SvaraRaderahttp://www.diu.se/nr2-09/nr2-09.asp?artikel=s6
och den lite mer visonära artikeln skriven av många inblandade i MLE projektet samt undertecknad
http://www.diu.se/nr2-09/nr2-09.asp?artikel=s10
Vi var också testskola för MLE i Sverige Läs gärna
http://www.diu.se/nr5-08/nr5-08.asp?artikel=s8
Tack så mycket för era svar! Alltid roligt att få feedback!
SvaraRaderaMats, låter som ett jätteintressant projekt! Håller ni fortfarande på, eller är det avslutat?