Skolan en måndag, många elever är trötta.
Skolan en måndag är en lååång dag.
Skolan en måndag, sista lektionen, grått och regnigt ute...
Hur ska jag få eleverna att tända till på litteraturhistoria sista lektionen en regnig måndag?
Se intresset vakna i deras ögon och få fart på frågor och diskussion?
Jag började söka efter någon användbar filmsnutt, någon kort repetition om August Strindberg och Selma Lagerlöf. Hittade lite på SVT-Play, ökentorrt. Surfade vidare till You Tube, då hittade jag det här filmklippet, gjort av elever på Södra Ängby skola.
Oj, vad roligt eleverna måste ha haft när de gjorde filmen! Och vad rolig och intressant den var att titta på! Jag är övertygad om att eleverna som gjort filmen har betydligt lättare att komma ihåg mer om författarna, än vad elever som arbetat på traditionellt vis har.
Jag blev genast sugen på att göra något liknade med mina elever framöver (kanske när vi läser om utländska författare under vårterminen?)!
Jag inledde lektionen med filmsnutten, och det var garanterat ingen som somnade, snarare tvärtom! Glada skratt och fniss hördes bland eleverna, följt av frågor om inte de också kunde få spela in något motsvarande! Plötsligt var alla "på hugget" igen, med ny energi!
Trots att det var måndag, lång skoldag, sista lektionen och gråmulet!
Jag älskar You Tube!
Omvärldsbloggen avvecklas
6 år sedan
Film kan göra vilken dag som helst till den bra dag! En fantastisk resurs för inlärning precis som Storyline. Fantasi och intresse väcker lust för lärande!
SvaraRadera