tisdag 11 november 2008

Att ha eller inte ha


© FOTO: Anton, 9c1

Nu har SVT:s nyhetsprogram Västnytt blåst upp att “bara” åtta skolor i Västsverige har filterprogram installerade på sina datorer, som är internetanslutna. De uppger också att 53 skolor inte har några filter alls. Om du missade inslaget, som sändes igår, kan du se det här.

Mina åsikter i “filterfrågan” har ni som följer min blogg redan tagit del utav, i inlägget “Men gör de inte förbjudna saker?” Så därför tänker jag inte utveckla det så mycket mera här.

Efter ett snabbt besök på Statistiska Centralbyråns hemsida, kunde jag se se att 85% av svenskarna har tillgång till dator med internet hemma (mars 2007, är förmodligen ännu fler nu), och att 90% av svenskarna har tillgång till en mobiltelefon med internetanslutning.

Hur stor är datortätheten på våra skolor?
Hur många av våra elever har mobiltelefon med “fritt blås” ut på internet? Jo, så gott som alla från årskurs sex...
Att ta upp filterfrågan nu känns onekligen som att “stänga båset” när det redan är tomt.

Det finns en alldeles utmärkt intervjuv Kollegiet, med Stig-Roland Rask, temaansvarig för ”Etik och källkritik på Internet” åt KK-stiftelsen, som jag uppmanar alla intresserade att läsa.

Några citat för att locka er lite grann (obs ni måste läsa en bit innan det börjar handla om internet, men inlägget är väl värd att läsa från början till slut!):

— Det finns ingen anledning för skolpersonal att stressa upp sig på grund av Internet. Däremot måste man lyfta upp värdegrundfrågorna och integrera IT-användningen med dessa, menar Stig-Roland Rask.”

— Min åsikt är att man inte kan betrakta filter som en lösning. Tekniken kan aldrig ersätta den guidening som vuxna är skyldiga att ge. Ett annat sätt att arbeta är ha regler eller en policy för Internetanvändningen. Ett vanligt problem som kan uppkomma om skolan formulerar regler är att varje punkt i regelverket inleds med: "Du får inte". Dels uppfattar yngre inte negationer, dels kan de se dem som en inbjudan till överträdelse - de hittar snabbt ett elfte sätt att använda sig av tekniken om man reglerat tio användningsområden.”

Läs hela inlägget här!