torsdag 5 februari 2009

Information om En-till-En i Falkenberg


© FOTO: Lena Carlsson

Så har Falkenbergs kommun återigen haft ett En-til-En-event, där cirka 240 personer från cirka 30 olika kommuner tog del av projektet. Pedagoger, elever, skolledare, IT-folk och politiker informerade om kommunens En-till-En-satsning och hur datoranvändningen påverkat skolvardagen för såväl elever som för lärare.

Ett av de mest populära inslagen var när eleverna förevisade olika projekt de arbetar med i skolan och där eleverna svarade på besökarnas frågor.
Jag är jättestolt över våra duktiga elever som vill och vågar tala inför så många vuxna!
Titta gärna på TV4-Hallands nyhetsinslag från 09-02-05, 18:30-sändningen.

Nästa event planeras till april och ni som vill veta mer om det får surfa vidare till kommunens En-till-En-site.

tisdag 20 januari 2009

Nätet inte farligare än andra miljöer


©
FOTO: Emil, 9c1

Enligt en ny amerikansk rapport, publicerad 14:e januari i år, är mobbning på internet en större risk för barn än att kontaktas av pedofiler. Rapporten, “Enhancing Child Safety & Online Technologies, fastslår att risken att utsättas för sexuella övergrepp är, som väntat, högst för de barn som även annars ägnar sig åt riskbeteenden.

Rapporten pekar på de faror som trots allt finns med internet och påpekar att det är viktigt att vuxna är medvetna om riskerna. Men de pekar också på vikten av att vi vuxna lär våra barn hur man beter sig på nätet.
En slutsats som dras är att MySpace och andra communitys på nätet inte är farligare för barnen än andra miljöer som de vistas i.

Jag tror att rapporten kommer att väcka en hel del debatt!

måndag 19 januari 2009

Schemat som bakgrundsbild på datorn


© FOTO: Linnea, 9c2

Scheman använder vi alla i skolan, både lärare och elever. Ofta kan eleverna ladda ner sitt schema som någon typ av dokument, vilket är bra. Eftersom våra elever har förmånen att ha egna datorer, är ett annat tips (tack Conny!) att spara en kopia av schemat som en bild, lämpligen i GIF-format.

Fördelen med bildformatet, är att eleven kan välja att använda schemat som skrivbordsbild på sin dator!

Det kan vara till stor hjälp för alla de som har svårt att hålla reda på när de ska befinna sig på vilken lektion!

söndag 11 januari 2009

Textmängden ökar


Elever i åk 9 © FOTO: Lena Carlsson

En sak som vi i arbetslaget kunnat konstatera sedan 1-1 infördes, är att mängden producerad text i de olika ämnena har ökat. Eleverna skriver helt enkelt längre texter nu än tidigare!

Något som för övrigt även de skolor som deltagit i projekt som exempelvis “att skriva sig till läsning”, se Arne Trageton, kommit fram till: textmängden ökar när eleverna skriver på datorer.
Deltagarna i “Trageton-inspirerade projekt” tror att det beror på att eleverna (som i de studier jag tagit del utav, varit ca 6-9 år gamla) inte har utvecklat sin finmotorik klart ännu, vilket då skulle innebära en större möda att forma bokstäverna för hand.

Trageton talar istället för att man ska gå andra vägen: att skriva på dator innan man lär sig skriva för hand, så att finmotoriken hinner utvecklas mer innan handskrivandet börjar. Många svenska skolor har varit med i projekten och deras erfarenheter stödjer Tragetons tankegångar.
Jag tycker att tanken är intressant och det ska bli spännande att se hur/om den framtida pedagogiken kring läs- och skrivutveckling påverkas av detta.

De elever vi har i arbetslaget är betydligt äldre. Vi har elever från årskurs 7-9 och deras finmotorik borde för majoriteten av eleverna, vara färdigutvecklad. Men ändå, oavsett om eleven har en “krampaktig” eller “fin, avslappnad” handstil, så är texterna genomgående längre. Vad beror det på?
Hänger det ihop med det faktum att det är så lätt att redigera texten på en dator?
Det är ju trots allt mer tidskrävande att renskriva sina manuskript för hand.

tisdag 16 december 2008

Bildordlista med ljudfiler på 16 olika språk


© FOTO: Lena Carlsson

Bildteman är en bildordlista med ljud och text, utgiven och producerad av Myndigheten för skolutveckling.

Ordlistan innehåller ca 1800 “bildord” med ljud och text för att underlätta förståelsen av vissa svenska ord. Dessutom är många begrepp lättare att illustrera med en bild, än att förklara med ord.

Ordbilderna är organiserade efter olika teman, som exempelvis: familj och släkt, människokroppen, livsmedel och mat, kläder och smycken, bostad och möbler, post och bank, träd och buskar, tid- klocka och kalender, väder, samt mycket mera!
Just nu finns det 31 olika teman att välja på, anpassade för 16 olika språk. Om du klickar på själva ordet, får du höra hur det uttalas på det valda språket.
Sidan verkar vara ett utmärkt hjälpmedel för skolor!

Nyfiken? Besök Bildteman!

tisdag 2 december 2008

Informellt lärande via chattande


© FOTO: Lena Carlsson

Nu har jag, tillsammans med en kollega och några elever, varit på besök under en vecka i en Finländsk skola.
Våra elever hade förberett sig genom att på engelskan skriva/utfoma presentationer av sig själva, sina intressen och fakta om sin hemort. Materialet har de sedan publicerat på sina personliga webbsidor. De förberedelserna har skett på skoltid.

Dessutom tillkommer det informella lärandet: chattande via program som MSN, Audium och Skype (många gånger med webbkameran inkopplad för att veta hur personen de skulle bo hos såg ut). Även SMS och MMS har används flitigt inför, och under, resan.

Att sedan bo hos en helt främmande familj under en vecka och till största delen “bli tvingad” att prata engelska, har säkert varit utvecklande för eleverna!

Målet med projektet är att öka förståelsen för olika kulturer inom EU och att ge eleverna en inblick i hur vardagslivet ter sig i andra länder.
Till våren får vår skola besök av finska, italienska och tyska elever, så kontakten kvarstår och allt fler elever chattar allt mer med sina nyfunna vänner, vilket sker på fritiden och av egen vilja.

Här skapar elevernas nyfikenhet en egen drivkraft och lust att lära sig mer om varandras länder, kulturer osv! Språkinlärningen kommer “på köpet”!

Tänk om det alltid kunde vara så...

fredag 21 november 2008

Bildbank för skolbruk


© FOTO: Anna, 9c1

Användbara bilder till elevernas skolarbeten kan ibland, med tanke på upphovsrätten, vara ett problem att hitta.

En bildbank skapad för skolarbeten är FotoFinnaren. Där finns bilder systematiserade efter lite ovanligare kriterier som stavning eller ordklass, men även helt vanliga kategorier.

Bildbanken har för närvarande 50 olika kategorier och antalet bilder börjar närma sig 12000. FotoFinnarens bilder kan användas fritt för alla typer av skolarbeten och undervisning, som exempelvis skoltidningar, uppsatser, multimediaproduktioner och på skolwebbsidor.

Ett par andra användbara webbsidor med bilder som är fria att använda för undervisningsbruk (eller privat) är: GratisFoto och FreePhotos.