söndag 10 maj 2009

Framtidens lärande



Jag, tillsammans med två andra pedagoger från Falkenberg,
Lasse och Thomas, har blivit inbjudna att deltaga i konferensen Framtidens lärande, som går av stapeln i Nacka 19-20 maj.
Jag har lite svårt att välja vad jag ska inledningstala om, det finns så många olika tankar om framtidens lärande! Jag får fundera vidare, men hursomhelst så ska det bli roligt att komma till konferensen!
Eftersom konferensen heter Framtidens lärande, tyckte jag att det passade bra med den bifogade filmen. Titta på den och sprid den vidare! Själv plockade jag upp den i nätverket IKT i skolan.

tisdag 5 maj 2009

Många frågor kring En-till-En





En-till-En-eventet i Falkenberg som gick av stapeln härförledens, flöt på bra. Vi hade många besökare, runt 280 personer, som hade många frågor att ställa. Här kommer ett litet axplock:

En fråga som många funderar över är säkerheten för datorerna under dagen när eleverna t.ex har idrott. Var lägger de datorerna då? Många är oroliga över ansvarsbiten.
I idrottshallen finns numera ett låsbart skåp, där elevernas datorer låses in före lektionen. Många elever har kvar datorn i sina elevskåp (som inte finns i en korridor, utan väl synliga).

Vilken/vilka IT-verktyg upplever du i egenskap av lärare oavsett ämne är det mest användbara?
Oj, svår fråga! Internet, webkameran, ljudinspelning, bildprogram, skrivprogram, presentationsprogram etc. Det är på något sätt kombinationen som gör det, att jag kan välja det jag just för stunden har behov av!

Hur tycker ni att projektet har påverkat själva undervisningen? Planering, redovisningssätt och så vidare.. Vad har blivit annorlunda helt enkelt?
Det som förändrats mest är nog sättet att kommunicera med elever och föräldrar samt kollegor. Nu har vi lättare att nå varandra på flera olika sätt (e-post, chatt, Skype mm). En mycket positiv effekt är att elever hjälper elever i större utsträckning nu än tidigare!
Elevredovisningarna har dessutom fått ett märkbart lyft!

Hur har ni läst strömfrågan. Har ni många uttag i varje klassrum?
För vår del är det skarvsladdar som gäller. Lätta att ta fram av den som behöver en, men det krävs att någon elev är ansvarig för att plocka undan dem vid dagens slut.

Har övergången från PC till Mac varit svår (frågan gäller väl främst pedagogerna, eleverna fixar det nog ganska lätt)?
Själv hade jag aldrig arbetat med Mac när jag började på Söderskolan. Visst muttrade jag lite i början över att kortkommandona inte stämde och att de program som jag var van vid från PC inte fanns. Men det tog inte speciellt lång tid innan jag kände mig hemma på Mac:en också, programvaran var väldigt lätt att förstå när man väl provade den.

Hur fungerar det med egna datorer och elever som har svårt att låta bli att förstöra?
När vi hade stationära datorer var de ofta ur funktion och trasiga pga "sabb". Nu när eleverna har egna datorer har vi inte alls det problemet, ingen vill ju förstöra sin egen dator! Äntligen kan jag som pedagog ta för givet att datorerna fungerar och planera lektionerna efter det!

Som avslutning måste jag passa på att ge en eloge till alla duktiga elever som deltog i evenemanget! Jag känner mig oerhört stolt när jag hör allt klokt ni har att säga och när ni visar alla era väl genomförda arbeten på datorerna!

torsdag 9 april 2009

TeacherTube

Teacher Tube, har både små roliga klipp och mer seriösa, sorterade efter skolstadier och ämnen. Här är en favorit, som jag tänker visa för mina åttor, eftersom de utövade skadegörelse på bildsalens radergummin förra lektionen, när de hade vikarie. När de sett denna avskräckande film gör de nog inte om det ;-))



Tack till e-mentorerna för tipset!

måndag 6 april 2009

Just nu i nian


FOTO: Lena Carlsson

Just nu läser mina två klasser i årskurs nio om svenska författare. Hur använder jag datorn då? kanske någon undrar. Jo, så här:
Planering för de fem veckor arbetsområdet tar, samt betygskriterier läggs ut på klassernas respektive ikoner i First Class.  Lektionsgenomgångarna (datorprojektorn är ett nödvändigt redskap!) sker bland annat med: muntligt berättande, filmsnuttar från You Tube (bla Utvandrarna och Röda rummet), vi lyssnar på "Selma for dummies". 
Jag visar eleverna användbara sidor om de aktuella författarna, kanske framförallt författarsällskapens sidor och sidor där de kan hitta kortare noveller, som på Projekt Runeberg. Jag påminner om NE:s förträfflighet. Aktuella länkar läggs in på elevernas länksida. 

För de elever som siktar på överbetyg ingår även att skriva ett arbete om en valfri, svensk 1900-tals författare, samt att arbeta med en författarwiki. I wikin ska eleverna skriva korta sammanfattningar om författarna, samt presentera den författare som de själva valt. 
I samband med lektionen om hur man arbetar med en wiki, måste jag även repetera lite upphovsrättsliga regler för bild, film och ljud. Att visa några konkreta exempel och fråga eleverna vilka av exemplen som är ok att använda sig av, brukar ge upphov till livliga diskussioner. 

Jag hoppas att det snart kommer en reviderad upphovsrättslag som ger lite större frihet att använda bild, ljud och film i skolan! Jag har hittills bara gjort "stängda" wikis med mina elever, just för att jag är rädd för att det lätt kan slinka med något som vi inte får lov att använda.
Om du vill lära dig mer om wikis rekommenderar jag Multiamediabyråns guider!

tisdag 31 mars 2009

Ordlek för pedagoger och elever



På siten Wordle.net kan du skriva in ord, som sedan arrangeras på ett snyggt sätt. Här provade jag att skriva in ett antal synonymer. 
Det borde finnas massor av olika användningsområden för det här! Varför inte skriva in veckans glosor, svåra ord i no eller ord på temat kärlek? Fler förslag mottages tacksamt!
Tipset om siten hittade jag på bloggen Björns Hörn, tackar!

torsdag 26 mars 2009

Mer om mobil lärandemiljö

Apropå mitt förra inlägg om MLE, Mobile learning enviroments/mobil lärandemiljö, läs också om skolan som valde att dela ut iPhones eller iPods till studenterna istället för bärbara datorer.

Du hittar inlägg om det i Lena Byströms blogg 23 mars samt hos KK-stiftelsen.

Matematik i mobiltelefonen


Som lärare i grundskolan är jag smått fascinerad av elevernas ständiga användande av mobiltelefoner i skiftande sammanhang. Men i skolmiljö är mobiltelefonen oftast en outnyttjad tillgång!

Men nu har GR Utbildning - Upplevelsebaserat lärande (GRUL), HiQ och lärarutbildningen vid högskolan i Malmö, i ett gemensamt matematikspels-projekt, "MathX: The Search For Ancient Wisdom", skapat ett spel för mobiltelefoner och handdatorer.

Spelet innehåller både abstrakta begrepp och konkreta exempel från verkligheten. Exempelvis kan man mäta längder eller beräkna areor och volymer med hjälp av Google Earth eller GPS. Varje problem ska också vara direkt relaterat till verkligheten på ett handfast sätt, så att det är uppenbart hur matematiken och verkligheten hänger ihop. Några andra uppgifter kan vara att beräkna storleken på något utifrån ett foto, eller att återskapa Cheopspyramiden i skala 1:10, eller kanske att mäta våglängden på en ton från mobilen.

Det är nu hög tid att vi i skolan lär oss vad förkortningen MLE står för: Mobile Learning Enviroment, MLE, eller "mobil lärandemiljö", för utvecklingen på det här området går fort framåt!