onsdag 27 januari 2010

The learning event generator, och några till



I samband med BETT-mässan, lyssnade jag på ett antal föreläsningar, vilka ingick i "Apple Learning Sessions". En av föreläsarna var John Davitt, en lärare som, bland mycket annat, arbetat med att framställa olika digitala verktyg för lärare/elever.

Ett exempel är hans "the learning event generator", där både arbetsuppgift och arbetsmetod slumpas fram. Om du vill se det hela i listform istället, så finns uppgifterna i form av en Wiki. Klicka på antingen "The Do Pot" eller "The As Pot", för att komma till respektive lista.
En annan variant på samma tema är "the homework generator", som givetvis även kan användas under lektionstid!

Nu är det inte nog med detta! Det finns ytterligare varianter, som användare av programmen skapat. Exempelvis så har Catherine Moore gjort ett redigerbart lyckohjul, där du själv lägger in dina valbara alternativ. Det finns också en slumpgenerator som fokuserar på geografi. Användare av Iphone kan också hitta guldkorn hos Davitt.
Prova på och ge mig lite feed back om hur du använt slumpgeneratorerna, för ibland undrar jag om det är någon som läser den här bloggen...

onsdag 20 januari 2010

Skolbesök i samband med BETT

Från Falkenbergs kommuns skolområde var vi 32 personer som besökte BETT-mässan, lyssnade på seminarier och gjorde skolbesök. Det var verkligen inspirerande att ta del av andras tankar kring skolutveckling, och att sedan dessutom kunna diskutera ämnet flera dagar med medresenärerna väckte väldigt många tankar! Förhoppningsvis ger det här ringar på vattnet i skolverksamheten och kanske har någon medföljande politiker fått en "aha-upplevelse" :)

Den skola jag besökte var The Leigh Technology Academy, belägen i Dartford lite utanför London. Många datorer var det och väldigt tyst, speciellt med tanke på alla de öppna arbetsytorna i tre (!) plan på båda sidor om vinterträdgården. Tag en titt på bildspelet jag knåpade ihop i PhotoPeach, som jag ville prova på efter att ha läst om programmet i IT-mammans blogg. Tack för tipset!

Leigh Technology Academy 2010 on PhotoPeach

tisdag 19 januari 2010

Intressant spel vinnare på BETT-mässan



Så var då BETT-mässan över för den här gången. Hur ska jag sammanfatta den? Spännande, inspirerande, gott om nyheter, massor av montrar, många besökare, omöjligt att se allt!

Om du vill ta del utav det som ansågs bäst på mässan, åtminstone enligt BETTs tävlingsjury, så hittar du vinnarlistan på BETTawards, se vinnarlistan för 2010. Tyvärr har de inte länkat till respektive vinnare, utan du får ta hjälp av en sökmotor för att hitta vinnarnas hemsidor.

En intressant vinnare (kanske speciellt för SO-lärare) var det Danska företaget Serious Games Interactiv, som vann kategorin "Secondary, FE & Skills Digital Content " med ett spel om Israel - Palestinakonflikten. Spelaren har rollen av en frilansande journalist, som skriver artiklar till både israeliska, palestinska och europeiska medier. Så förutom den historiska bakgrunden och nuläget, blir eleven också medveten om hur nyheter kan vinklas på olika sätt. Ett utmärkt sätt att lyfta källkritik!

tisdag 12 januari 2010

På väg till BETT-mässan

Idag bär det av till BETT-mässan i London. Det är en stor mässa med inriktning på informations- och kommunikationsteknik för utbildningssektorn. Deras eget motto är "Learning together through technology". Jag hoppas på att få se många intressanta nyheter, lyssna på flera inspirerande föreläsare och ser fram emot att få besöka en skola och se hur de arbetar med modern teknik där.
Jag återkommer med rapporter!

måndag 14 december 2009

Ge eleverna ett bra bullshitfilter

I DR P.O.s blogg läser jag ett intressant inlägg om vikten av att ge barnen ett bra "bullshitfilter".

"En 10-åring på 70-talet fick i uppgift att leta upp en bok om ett visst ämne. Det var svårt nog. Idag får en 10-åring svårt att sålla mellan de  122000 träffar som en googling på ”Jesu liv” ger. 70-talseleven kanske hittade en eller två böcker, varav en var Bibeln.
Hur ska man kunna bedöma 122 000 källor? De säger inte alla samma sak. Det är naturligtvis omöjligt för en 10-åring att göra detta. Och det är här det börjar bli allvarligt. Och viktigt.
Våra barn växer upp i en värld där tillgängligheten till information är i det närmaste obegränsad. Att de då ska lära sig årtal för krig, kungars namn, floder i Italien och andra fakta utantill bara för att fylla en läroplan känns väldigt fel. Jag säger inte att de inte ska lära sig dessa saker i skolan, men syftet med att lära ut skall vara för att ge eleverna ett bra bullshitfilter."

Jag applåderar och instämmer med föregående talare! Läs gärna hela blogginlägget här!

onsdag 2 december 2009

Varför äter inte barnen tillsammans med sina familjer?

Varför spelar de så mycket på nätterna? Hur ska de då orka med skolan? Varför kan de inte bara gå ifrån datorn?
Det och mycket mer, kan du läsa om i
Medierådets rapport "Att leva i World of Warcraft - tio ungdomars tankar och erfarenheter".

Det är en studie gjord av fil.dr. Jonas Linderoth och fil. mag. Ulrika Bennerstedt, på institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.
De har gjort intervjuer med ett antal ungdomar som berättar om livet kring spelet, vad som lockar och vad som leder till konflikter.

Du kan ladda ner rapporten, eller beställa pappersvarianten av den,
här.

onsdag 25 november 2009

Utvecklingssamtal via Skype


FOTO: FreePhotos

I Hallands Nyheter (13 november) har jag läst att Ola Mårtensson, lärare på Falkenbergs Montessoriskola, erbjuder utvecklingssamtal via Skype. På så sätt kan både läraren och föräldern välja var de befinner sig, t ex. hemma, på jobbet etc.
Föräldern, eleven och läraren har förberett sig i god tid genom att läsa de skriftliga omdömen, som finns på det webbaserade programmet Unikum.
Via IP-telefoniprogrammet
Skype, både ser och hör deltagarna varandra, och "det känns nästan som att träffas i verkligheten". Föräldern och eleven i intervjuen var väldigt nöjda med tillvägagångssättet.
Ola Mårtensson påpekar också att "utvecklingssamtal via nätet inte nödvändigtvis är bra för alla. Ibland har elever en sådan problematik att det är bra att gå på djupet och se varandra i ögonen på plats i skolan."

Dagen efter att artikeln publicerats fick jag, under ett av mina utvecklingssamtal, förfrågan om vi inte kan ha nästa samtal via Skype, vilket vi genast kom överens om!

Det finns flera fördelar, som jag ser det:

Vi blir inte lika tidsbundna: Det är lättare att lägga in strötider för läraren, det gör inte så mycket att det inte är fem samtal på rad, eftersom man inte behöver vänta ett par timmar i skolan innan föräldern kan komma. Är man hemma kan man utnyttja tiden mellan två samtal till annat. Miljömässigt spar vi in transporter till och från skolan + de utsläpp som då sker.
Tänk på skolor med riksintag, eller där den ena föräldern bor långt borta, plötsligt kan de enkelt vara med!

Nackdelar? De första samtalen vill jag nog träffa vårdnadshavarna ändå, när jag fått en ny klass. Det kan nog vara bra för föräldrarna att få känna in skolans miljö på plats också.

Men jag skulle gärna sedan, när en relation finns etablerad, mycket väl kunna ta en majoritet av samtalen via Skype.
Och tänk så smidigt att använda det till de uppföljningssamtal där man egentligen bara konstaterar att de insatta resurserna har gett resultat!
Japp, jag ska definitivt prova!