onsdag 12 maj 2010

Arbete med gemensamt dokument

Nu har jag provat att använda TypeWhith.Me (se blogginlägg från 21 april) med en klass. De var precis färdiga med ett arbetsområde och skulle repetera inför kommande prov. Vi kom överens om att vi under dagens lektion enbart skulle ägna oss åt att repetera målen för godkänt. Betygskriterierna för arbetsområdet plockades fram och kriterierna för godkänt omvandlade vi till frågeställningar. Frågorna fördelades i klassen, så att eleverna sökte reda på svaret till sin fråga, antingen enskilt eller två och två.
Medan eleverna arbetade med det, öppnade jag ett dokument i TWM och klistrade in frågorna och sparade, för att sedan lägga ut länken till dokumentet på klassens egen ikon. Allt eftersom eleverna blev klara med sina uppgifter, klistrade de in svaren på sina frågor i det gemensamma dokumentet.

Givetvis var det snart elever som började ändra i andras svar, vilket ledde till en bra diskussion utifrån frågor som exempelvis: tycker ni att det är bra att tillsammans leta reda på svaren (svar: ja. De har iofs redan arbetat i övningsboken med frågeställningarna långt tidigare), skulle ni hellre vilja ha en hel sida med instuderingsfrågor (nej), tycker ni att det här är ett bra arbetssätt (ja)? Kan ni se någon nytta med det här (ja)? Hur påverkas ni av att svaren ändras? och så vidare.
Snart var svaren återställda till "original" och eleverna var ense om att de inte skulle "skoja" med svaren, men möjligtvis komplettera, om det var något viktigt som saknades. Tack vare att svaren får en specifik färg, beroende på skribent, var det lätt att se vem som skrivit, eller ändrat, vad.
Chatten, som finns på sidan, gick på högvarv, och en elev undrade om jag kunde se vad de skrev (ja).

Summa sumarum: eleverna arbetade väldigt fokuserat med uppgifterna, trots chattande och "skojändringar" och uppskattade verkligen arbetssättet. Som pedagog får man nog tänka på att spara dokumentet vid ett lämpligt tillfälle. Då kan man, via tidslinjen, återgå till den versionen om någon "skojar" senare. Flera elever valde att spara ner dokumentet som en bilaga. Viktigt att tänka på redan från början är att säga åt eleverna att använda sina riktiga namn när de "skriver in sig".

onsdag 28 april 2010

Farligt fiske

FOTO: Matt Banks, http://www.freedigitalphotos.net
 
I nyhetsrapporteringen har vi kunnat läsa att skolorna blivit allt bättre på att undervisa eleverna i källkritik.
I Skolverkets undersökning säger att 80 procent av grundskoleeleverna och 90 procent av gymnasieeleverna att de i skolan fått lära sig att vara kritiska till informationen på internet.

Jag tyckte tidigare, att jag regelbundet tog upp det här med källkritik i mina klasser och var tämligen nöjd med min insats. Men den insatsen kommer inte i närheten av hur ofta jag gör det numera, efter datorernas inträde i skolan. Källkritik är ett ständigt pågående arbete och med delvis annan inriktning än tidigare.
Det finns väldigt bra resurser på nätet för pedagoger att utgå från, som exempelvis Kolla källan eller Nationalencyklopedins temapaket om källkritik. 

Det är ju nu inte bara källkritik man måste förhålla sig till, utan också "vett o etikett" på nätet samt farorna som finns i sociala nätverk etc. 
 Men för ett par veckor sedan insåg jag att det är inte nog, jag måste nog börja varna mer för "nätfiske". Visserligen brukar jag jämfört "falska och sanna" webbsidor med elever, men det finns mer att göra för att lära dem se skillnaden. Kan du själv skilja en riktig sida från en phishingsajt?! Prova genom att gå in på www.phish-no-phish.com/

Gör testet innan du läser vidare...

Hur gick det? Kunde du redan allt?
Det här kan man låta eleverna prova (du kan ju välja att skippa reklamsidorna på slutet) och sedan ha en bra diskussion!

Nedanstående text är hämtad direkt från VeriSign:

Fem enkla tips för att skilja en riktig sida från en phishingsajt:
  1. https:// Bokstaven ”s” i https:// betyder att sidan är krypterad, och att informationen som du lämnar är skyddad. Även om några phishingsajter har säkrade webbadresser, saknas det hos flertalet av dem.
  2. Hänglåsikonen: många cyber-kriminella har placerat ikonen i innehållsdelen av den falska sidan, men på en äkta sajt ska hänglåset synas i webbläsarens faktiska gränssnitt och vara klickbart.
  3. Förtroendemärken: enkla visuella ledtrådar som t.ex. välkända logotyper kan visa att en hemsida är äkta.
  4. Kontrollera webbadressen: bli misstänksam om en webbplats med en okänd domän har en webbadress som innehåller den senare delen av en välkänd webbadress.
  5. Grönt adressfält: att webbläsarens adressfält är grönt betyder att webbplatsen har undergått omfattande identitetsautentisering och att du kan vara säker på att den är äkta.
VeriSign arbetar för en säkrare upplevelse på Internet och uppmuntrar konsumenter som oroar sig för säkerheten att besöka webbplatsen www.trustthecheck.com, där det finns mer information om hur man kan skydda sig själv och identifierar vilka webbplatser som är tillräckligt säkra för att lämna ut personuppgifter eller utföra ekonomiska transaktioner.

onsdag 21 april 2010

Samarbetsskriv med TypeWith.Me

 Jag upptäckte, tack vare bloggen "Decembertjejs IKT-krumelurer", ett nytt program som verkar spännande att använda med elever. Programmet heter TypeWith.Me och i det kan man arbeta tillsammans med ett dokument.

Varför inte prova att skriva en gemensam berättelse? Jag har påbörjat en berättelse, skriv gärna ett par meningar så att du får prova själv!
När du har skrivit klart, klicka på diskettsymbolen (till höger i formatteringsraden) för att spara.
Sedan kan det vara lite roligt, för att inte säga mycket användbart för en lärare, att klicka på Time Slider, så ser du enkelt vem som har skrivit vad!
Välkommen att skriva! Gör det nu!

onsdag 31 mars 2010

Fågelholk med webbkamera

 Blåmes. Foto: Göran Haglund (SOF-net royaltyfria foton, www.sofnet.orgwww.sofnet.org)
 

Några av våra elever i årskurs nio håller på att bygga en fågelholk. Det ska nu inte bli vilken fågelholk som helst, utan en med inbyggd webbkamera!
Tanken är att vi i arbetslaget ska kunna följa livet i holken: bobygge, ruvande, kläckning och fågelungarnas tillväxt.

Det ska verkligen bli spännande att se om det flyttar in någon redan i vår, fast vi är lite sent ute med att få upp den, så jag har inte alltför höga förväntningar. Vi har tänkt koppla webbkameran till en bildskärm, som vi inte riktigt vet  var vi ska placera ännu. Det beror på var vi lyckas få upp själva holken och hur vi kan lösa sladdragning, men NO-salen hade ju inte varit fel.

Om ni vill ha inspiration till ett eget holkbygge, så kan ni hitta några tips här: SOF, Handykam, The Birdbox Project, Beautiful Britain

onsdag 24 mars 2010

Länkar för lärare

Jag har hittat en sida med många bra länkar för lärare:
Webbguiden - lärarens vägvisare i internetdjungeln.
En lättöverskådlig och lättnavigerad sida, som säkert gömmer många "godsaker" för oss pedagoger!

måndag 22 mars 2010

Utmärkt KeyNote-kurs hos Multimediabyrån


Om du vill komma igång med att använda presentationsprogrammet KeyNote på din Mac, så finns det en utmärkt oneline-kurs hos Multimediabyrån!

Du får, bland annat, lära dig att infoga bilder, göra snygga övergångar mellan bilderna, hur du lägger till en inspelning av din röst - eller musik, hur du ställer in visningstid på bilder, hur du gör för att få bildspelet att "gå i en loop" (bra vid utställningar), hur du publicerar bildspelet på You Tube eller exporterar det till en PDF-fil, Power-Pointpresentation och en del annat!

Det finns tydliga förklaringar, inklusive instruktionsfilmer, om hur du använder dig av KeyNote. Du kan även använda kursen för att visa dina elever hur man arbetar i programmet.
Lycka till!