onsdag 8 oktober 2008

Finns din skola på You Tube?


© FOTO: Jimi 9c2

Skolskjutningarna i Finland förde plötsligt våldet närmare Sverige. Jag började fundera på om något fanns utlagt på You Tube om vår skola. Följdaktligen surfade jag in på You Tube och gjorde en sökning efter “Söderskolan”.
Det blev några träffar. Tämligen oskyldiga saker, men det fanns även två filmer med en elev som jag vet inte får bli publicerad för sina vårdnadshavare.

Kan undra hur det rättsliga läget skulle vara i sådant fall? Skulle föräldrarna kunna stämma skolan? Inläggen var uppenbarligen inspelade i skolan och det visade sig, vid förfrågan, att eleverna själva hade kommit överens om att publicera dem. Givetvis utan att elev X talat om för den filmande eleven att X inte fick lägga ut sin bild på nätet.

Eftersom jag lätt kunde lista ut vem som filmat förklarade jag läget för den eleven, som omedelbart plockade bort filmerna från You Tube (Tack!).

Det är nog bra att göra en och annan sökning där ibland!

måndag 6 oktober 2008

Frågor till kaffet


© FOTO: Linnea 9c2

Vårt arbetslag intar som regel förmiddagskaffet under morgonens tjugominutersrast. Vi sitter i husets köksdel, med elever omkring oss under hela rasten. Det är nu de kommer, frågorna:

- Jag kan inte komma in på First Class?
-
Nähä, få se, men du har ju inget nätverk! Klickar på nätverksikonen och markerar rätt nätverk. Voilà, fungerar!
Mitt dokument har försvunnit?
-
Jaha, Klicka på äpplet, gå in på senaste dokument. Där är det!

Två - tre datorrelaterade frågor om dagen blir det nog. Som regel av den enklare sorten. Elever med hårdvarubekymmer eller tekniska problem, blir hänvisade till Janne eller Aage, våra “datagurus”, som hjälper till med de bitarna.

Jobbigt att bli störd under kaffestunden? Ja, jo, fast det har inte blivit mer nu, efter datorerna. För tidigare var frågorna av ett annat slag; Kan jag få en ny stencil, jag hittar inte min? Vad var det nu du skrev på tavlan, jag glömde att skriva upp när provet skulle vara?
Ni känner kanske igen er? Den typen av frågor förekommer sällan nuförtiden, när dokumenten och informationen finns tillgänglig på elevernas datorer. Papper “glöms” inte hemma längre eftersom vi delar ut så få, istället läggs de ut som filer till eleverna.

Summan av kardemumman: Ja, jag blir “störd”, men det blev jag förut också!

måndag 29 september 2008

Språktips


© FOTO: Lena Carlsson

Har hittat en oerhört bra webbsite som jag måste dela med mig av!
Framförallt ska alla som undervisar i språk surfa in här, men även du som är språkintresserad i största allmänhet, eller kanske du som vill friska upp din skoltyska!Jag höll ju på att glömma alla pedagoger som vill komma i kontakt med skolor utomlands, här är en bra möjlighet!

http://palabea.net

Här kan du läsa olika språkkurser, chatta via tangentbordet eller varför inte ta på dig headsetet, koppla på webbkameran och ge dig in i en videokonversation?

Här finns virtuella klassrum, podcastfilmer, skrivuppgifter, grammatiklektioner och dokument av alla de slag. Ladda upp dina egna bidrag.
Surfa runt och upptäck flera andra möjligheter som jag inte nämnt här!

Paleba verkar vara en amitiös satsning och det kostar ingenting att registrera sig.


måndag 22 september 2008

Men gör de inte förbjudna saker?


© FOTO: Martin 9c2

En ofta förekommande fråga från pedagoger på andra skolor är om inte eleverna gör en massa saker på datorn som de inte får lov till, och om de sysslar med nöjessurfande på lektionstid.

Mitt svar på de frågorna är nej, det förekommer väldigt sällan! Problemet var mycket större innan eleverna hade egna datorer: dels hade vi då fler fall av nätmobbing att reda ut, fler olagliga surfningar och mycket mer förstörelse av datorer, sladdar och möss. Men visst finns det elever som inte gör vad de ska under lektionstid, men det har det alltid funnits och vi i vårt arbetslag upplever inte att det har ökat i och med införandet av egna datorer.

Vi pedagoger arbetar numera betydligt mer regelbundet kring etiska frågor rörande vad man använder datorn till och vad man inte ska använda den till.
Värdegrundsarbetet har delvis tagit en annan inriktning, eftersom vi regelbundet måste belysa frågor kring datoranvändandet: vilken sorts bilder är ok att lägga ut på sig själv och vilka bör man undvika? Kan man lägga ut bilder på kompisar? Hur uppfattar andra det du skriver? Kan man lägga ut vilken musik som helst på sin hemsida? Hur vet man om informationen på en hemsida är sann eller falsk? Och så vidare, och så vidare...

Våra datortekniker på skolan gör stickprov då och då bland elevdatorerna, för att kontrollera vad som finns där och hittills har de (vad jag vet) bara hittat två datorer som hade olagliga fildelningsprogram.
Vad det gäller surfing på olämpliga sidor så har nog mitt arbetslag bara kontaktat hemmet i tre fall - under drygt ett års tid. Nej, jag måste säga att jag är full av beundran av hur eleverna sköter både datorerna (skadorna är få) och sitt användande av dem!

Vi vuxna, hemma och i skolan, lär barnen hur de ska bete sig, exempelvis i trafiken, eller att de inte ska följa med främmande personer. Givetvis måste vi vuxna, hemma och i skolan, även lära barnen hur man ska bete sig i den virtuella världen!

onsdag 17 september 2008

Även i bildsalen


© FOTO: Lena Carlsson

Även i ämnet bild används datorn på olika sätt. Det vanligaste är att eleverna använder den till att leda reda på bilder (hur ser AIK:s klubbemblem ut egentligen? finns det andra färger på vallmo än rött? och så vidare).

Lektionsmässigt har vi använt datorn till att bearbeta foton i bildbehandlingsprogrammet PhotoShop, att göra bildspel, söka fakta om konstnärer, besöka museér och en hel del annat.
Tyvärr så har vi fortfarande inte fått någon projektor till bildsalen, vilket vi otåligt väntar på. Bristen på en sådan gör att jag drar mig lite för genomgångar med projektor, eftersom man då måste låna en sådan från något av arbetslagen. Ett gott råd till alla ni som tänker satsa på datorer till skolan: Köp in många projektorer också! Inte bara till arbetslagen, utan även till bild, musik och fråga de pedagoger som undervisar i andra praktiska ämnen om de också vill ha projektorer!

måndag 8 september 2008

När det gamla möter det nya



Emma med bok och dator©
FOTO: Lena Carlsson

“När det gamla möter det nya - Om skolan och den nya tekniken”, är en bok, skriven av Stig Roland Rask (Ekelundsförlag, Malmö 2006, ISBN 91-646-2210-X). Det är en bok som jag kan varmt kan rekommendera! Den är både lättläst, intressant och rolig! Några citat från boken:

“Det började med att läraren tog med sig eleverna till datasalen, därefter tog han med sig datorerna till klassrummet - nu tar datorerna med sig eleverna ut ut klassrummet (s.18).”

“Böcker eller datorer? Finns inte alternativet “både och”? Om jag gillar smultron - innebär det att jag hatar blåbär (s.30)?”

“...svenska föräldrar är mer oroade över den tid som deras barn sitter framför datorn än över vad de faktiskt sysslar med (s.38).”

“...föräldrar borde vara mer oroade över sina barns sociala situation om de är uppkopplade alltför sällan. Barnen riskerar ju därmed att komma vid sidan om klassens eller kamratkretsens gemenskap. De kan ju hamna helt utanför. De kan ju bli alldeles asociala (s.39).”

Och så några avslutande tankeväckande rader:

“Många lärarstudenter har trivts i skolan och blir lärare för att återupprepa den. Alltför få har vantrivts och blir lärare för att förändra den (s.74).”

Underbart, eller hur?!

torsdag 4 september 2008

Eleverna visar hur de använder datorn


Anton, Linus och Lukas informerar© FOTO: Lena Carlsson

Ett antal besökande politiker, rektorer, skolutvecklare, IT-strateger samt pedagoger från olika delar i Sverige, besökte Falkenberg på ett seminarium
om En-till-En projektet.

Några av våra elever deltog och visade hur de använder datorn som arbetsredskap i skolan.
Ibland får jag en känsla av att många tror att eleverna bara använder datorn som en “modern skrivmaskin”, ack vad fel i så fall! Skönt att de fick ett tillfället att visa fler sidor av sitt datoranvändande!

Själv svarade jag, och en pedagog från Skogstorpsskolan, Lars Johnsson, på frågor om hur vi lärare använder datorn i vår vardag och hur vi upplever att undervisningen förändrats sedan datorsatsningen genomfördes (mer om detta i ett kommande inlägg).
Jag rekommenderar dig att besöka Lasses blogg; Johnssons tankar!