tisdag 11 november 2008

Att ha eller inte ha


© FOTO: Anton, 9c1

Nu har SVT:s nyhetsprogram Västnytt blåst upp att “bara” åtta skolor i Västsverige har filterprogram installerade på sina datorer, som är internetanslutna. De uppger också att 53 skolor inte har några filter alls. Om du missade inslaget, som sändes igår, kan du se det här.

Mina åsikter i “filterfrågan” har ni som följer min blogg redan tagit del utav, i inlägget “Men gör de inte förbjudna saker?” Så därför tänker jag inte utveckla det så mycket mera här.

Efter ett snabbt besök på Statistiska Centralbyråns hemsida, kunde jag se se att 85% av svenskarna har tillgång till dator med internet hemma (mars 2007, är förmodligen ännu fler nu), och att 90% av svenskarna har tillgång till en mobiltelefon med internetanslutning.

Hur stor är datortätheten på våra skolor?
Hur många av våra elever har mobiltelefon med “fritt blås” ut på internet? Jo, så gott som alla från årskurs sex...
Att ta upp filterfrågan nu känns onekligen som att “stänga båset” när det redan är tomt.

Det finns en alldeles utmärkt intervjuv Kollegiet, med Stig-Roland Rask, temaansvarig för ”Etik och källkritik på Internet” åt KK-stiftelsen, som jag uppmanar alla intresserade att läsa.

Några citat för att locka er lite grann (obs ni måste läsa en bit innan det börjar handla om internet, men inlägget är väl värd att läsa från början till slut!):

— Det finns ingen anledning för skolpersonal att stressa upp sig på grund av Internet. Däremot måste man lyfta upp värdegrundfrågorna och integrera IT-användningen med dessa, menar Stig-Roland Rask.”

— Min åsikt är att man inte kan betrakta filter som en lösning. Tekniken kan aldrig ersätta den guidening som vuxna är skyldiga att ge. Ett annat sätt att arbeta är ha regler eller en policy för Internetanvändningen. Ett vanligt problem som kan uppkomma om skolan formulerar regler är att varje punkt i regelverket inleds med: "Du får inte". Dels uppfattar yngre inte negationer, dels kan de se dem som en inbjudan till överträdelse - de hittar snabbt ett elfte sätt att använda sig av tekniken om man reglerat tio användningsområden.”

Läs hela inlägget här!


fredag 7 november 2008

Största fördelen med datorerna


© FOTO: Linus, 9c1

Den största fördelen med att eleverna fått varsin bärbar dator, tycker jag är jämställdhetsaspekten.

Vilka var det som tidigare brukade sitta vid våra fem stationära datorer? Jo, killarna! De killar som redan hade god datorvana hemifrån, med de andra killarna som “hangarounds”.
De som redan kunde mycket om datorer lärde sig ännu mer, medan de som inte hade tillgång till dator hemma kom allt längre på efterkälken.
Tjejerna var inte alls lika intresserade av datoranvändning, utan överlät oftast den till killarna. Som lärare fick jag som regel “bevaka” datorerna, för att försöka peppa de mindre vana att använda datorerna och jag var tvungen att försöka “könsprioritera” tjejerna i den mån det gick.

Nu, däremot, har alla, oavsett hemförhållanden och kön, alltid tillgång till en egen dator, dygnet runt! Och den används dagligdags av alla, tjejer och killar! Den stora datorkunskapsklyftan har förvandlats till en spricka!

tisdag 28 oktober 2008

Internationella mässor om datorn i skolan


©
FOTO: Lena Carlsson

I Tyskland, 3-5 december 2008, hålls Online Educa Berlin, världens största globala konferens om e-lärande.

Det kommer att hållas seminarier och workshops, och ett stort antal utställare kommer att finnas på plats. Några av de frågor som kommer att diskuteras är:

“How do we convert stone-age teaching for virtual-age learners?”, “How can e-learning play a role in stimulating intercultural dialogue?”, “What degree of media literacy do individuals need to successful navigate their way through online learning?”

Du hittar mer information här:

http://www.online-educta.com

Ett annat årligt event som närmar sig är BETT-mässan i London, som går av stapeln 14-17 januari 2009. Uppläget är snarlikt det i Berlin och det finns möjlighet att få ta del av vad som sker på IKT-fronten i de engelska klassrummen.

http://www.bettshow.com

torsdag 23 oktober 2008

Minskat samarbete mellan eleverna?


© FOTO: Mattias Ö, 9c2

Samarbetar eleverna i mindre utsträckning med varandra nu, än innan de fick datorerna? Var en av frågorna jag fick under gårdagens En-till-En-event i Falkenberg.

Nej, det tycker jag inte. Jag kan nog inte heller påstå att de arbetar mer tillsammans nu än förut.
Däremot kan jag se att kommunikationen mellan elev-elev och elev-lärare delvis förändrats. Elever ställer frågor till varandra om skolarbeten, frågor om programanvändning men även planering av skolresor och annat på “anslags-tavlan” i klassens arbetsyta på First Class. De hjälper varandra, och elever som varit frånvarande frågar ofta kompisarna om vad som hänt i skolan.

Som lärare märker jag att jag får frågor om skolarbete via e-post numera, antalet frågor under rasterna har sjunkit något. Dessutom chattar jag ibland med någon elev om något som rör skolan. E-post till elever skickar jag varje dag!

Även antalet telefonsamtal från föräldrar har minskat, de använder också e-posten allt oftare. Jättebra, tycker jag!
Synd bara att jag har så lite tid på mig att läsa/svara på e-posten direkt när jag kommer på morgonen! Tyvärr brukar det ofta ligga olika möten inplanerade före första lektionen, vilket kan göra att jag läser/besvarar ett viktigt meddelande alldeles för sent.

torsdag 16 oktober 2008

Matematik på webben


© FOTO: Emma N, 9c2

Stockholms stad, i samarbete med Myndigheten för skolutveckling, har tagit fram ett webbmaterial för att öka elevernas förståelse och intresse för matematik. Det är avsett som ett stödmaterial för att stärka de matematiska begreppen i åk 6-9 och i gymnasiets Matematik A.

Materialet, som finns tillgängligt på flera olika språk, är indelat ämnesvis och innehåller texter, övningar, tänk-till-rutor, filmer, sökfunktion, länkar och mycket annat. Det är avsett som ett komplement till ordinarie undervisning och får användas fritt av lärare, elever, föräldrar med flera.

Du hittar dit genom att surfa in på webbmatte.se

måndag 13 oktober 2008

Datorn på rasterna?


©
FOTO: Johanna "Heberg", 9c2

En annan fråga som jag ofta får från kollegor på andra skolor är den om eleverna “bor vid datorerna” under rasterna.

Förra läsåret, när alla elever i 7:an, 8:an och 9:an fick sina datorer samtidigt, var situationen lätt hysterisk. En stor majoritet av eleverna “bodde” vid datorerna. Efter ett tag började det lätta, först var det tjejerna som började återgå till tidigare sysselsättningar och så småningom även alltfler av killarna.

I dagsläget är situationen ganska långt ifrån hur den var vid starten av projektet. Nu är det dessutom bara våra nya 7:or som fått datorer utdelade, eftersom de andra redan har fått sina. I 7:an märks lite av samma “syndrom” som förra läsåret; Eleverna är väldigt nyfikna på sina datorer och vill prova på allt som finns på dem, vilket ofta sker på rasterna när man kan visa varandra olika funktioner eller “häftiga siter” på Internet. Det har lagt sig lite nu, men fortfarande är det många av dem, framförallt killar, som använder datorerna under rasterna.

En av de forskare som följer projektet över en treårsperiod, konstaterade när han var här sist, att det är stor skillnad på hur eleverna använder datorerna på rasterna den här hösten jämfört med förra. En tydlig minskning av användandet har skett och på förfrågan till eleverna uppger de att de har tröttnat och hellre gör något annat på rasten.

En sak som borde vara självklar, men inte är det, är att det köps in nya bollar och annan aktivitetsmaterial inför terminsstarterna, så att eleverna känner att de har något att sysselsätta sig med på rasterna!

onsdag 8 oktober 2008

Finns din skola på You Tube?


© FOTO: Jimi 9c2

Skolskjutningarna i Finland förde plötsligt våldet närmare Sverige. Jag började fundera på om något fanns utlagt på You Tube om vår skola. Följdaktligen surfade jag in på You Tube och gjorde en sökning efter “Söderskolan”.
Det blev några träffar. Tämligen oskyldiga saker, men det fanns även två filmer med en elev som jag vet inte får bli publicerad för sina vårdnadshavare.

Kan undra hur det rättsliga läget skulle vara i sådant fall? Skulle föräldrarna kunna stämma skolan? Inläggen var uppenbarligen inspelade i skolan och det visade sig, vid förfrågan, att eleverna själva hade kommit överens om att publicera dem. Givetvis utan att elev X talat om för den filmande eleven att X inte fick lägga ut sin bild på nätet.

Eftersom jag lätt kunde lista ut vem som filmat förklarade jag läget för den eleven, som omedelbart plockade bort filmerna från You Tube (Tack!).

Det är nog bra att göra en och annan sökning där ibland!