måndag 6 april 2009

Just nu i nian


FOTO: Lena Carlsson

Just nu läser mina två klasser i årskurs nio om svenska författare. Hur använder jag datorn då? kanske någon undrar. Jo, så här:
Planering för de fem veckor arbetsområdet tar, samt betygskriterier läggs ut på klassernas respektive ikoner i First Class.  Lektionsgenomgångarna (datorprojektorn är ett nödvändigt redskap!) sker bland annat med: muntligt berättande, filmsnuttar från You Tube (bla Utvandrarna och Röda rummet), vi lyssnar på "Selma for dummies". 
Jag visar eleverna användbara sidor om de aktuella författarna, kanske framförallt författarsällskapens sidor och sidor där de kan hitta kortare noveller, som på Projekt Runeberg. Jag påminner om NE:s förträfflighet. Aktuella länkar läggs in på elevernas länksida. 

För de elever som siktar på överbetyg ingår även att skriva ett arbete om en valfri, svensk 1900-tals författare, samt att arbeta med en författarwiki. I wikin ska eleverna skriva korta sammanfattningar om författarna, samt presentera den författare som de själva valt. 
I samband med lektionen om hur man arbetar med en wiki, måste jag även repetera lite upphovsrättsliga regler för bild, film och ljud. Att visa några konkreta exempel och fråga eleverna vilka av exemplen som är ok att använda sig av, brukar ge upphov till livliga diskussioner. 

Jag hoppas att det snart kommer en reviderad upphovsrättslag som ger lite större frihet att använda bild, ljud och film i skolan! Jag har hittills bara gjort "stängda" wikis med mina elever, just för att jag är rädd för att det lätt kan slinka med något som vi inte får lov att använda.
Om du vill lära dig mer om wikis rekommenderar jag Multiamediabyråns guider!

tisdag 31 mars 2009

Ordlek för pedagoger och elever



På siten Wordle.net kan du skriva in ord, som sedan arrangeras på ett snyggt sätt. Här provade jag att skriva in ett antal synonymer. 
Det borde finnas massor av olika användningsområden för det här! Varför inte skriva in veckans glosor, svåra ord i no eller ord på temat kärlek? Fler förslag mottages tacksamt!
Tipset om siten hittade jag på bloggen Björns Hörn, tackar!

torsdag 26 mars 2009

Mer om mobil lärandemiljö

Apropå mitt förra inlägg om MLE, Mobile learning enviroments/mobil lärandemiljö, läs också om skolan som valde att dela ut iPhones eller iPods till studenterna istället för bärbara datorer.

Du hittar inlägg om det i Lena Byströms blogg 23 mars samt hos KK-stiftelsen.

Matematik i mobiltelefonen


Som lärare i grundskolan är jag smått fascinerad av elevernas ständiga användande av mobiltelefoner i skiftande sammanhang. Men i skolmiljö är mobiltelefonen oftast en outnyttjad tillgång!

Men nu har GR Utbildning - Upplevelsebaserat lärande (GRUL), HiQ och lärarutbildningen vid högskolan i Malmö, i ett gemensamt matematikspels-projekt, "MathX: The Search For Ancient Wisdom", skapat ett spel för mobiltelefoner och handdatorer.

Spelet innehåller både abstrakta begrepp och konkreta exempel från verkligheten. Exempelvis kan man mäta längder eller beräkna areor och volymer med hjälp av Google Earth eller GPS. Varje problem ska också vara direkt relaterat till verkligheten på ett handfast sätt, så att det är uppenbart hur matematiken och verkligheten hänger ihop. Några andra uppgifter kan vara att beräkna storleken på något utifrån ett foto, eller att återskapa Cheopspyramiden i skala 1:10, eller kanske att mäta våglängden på en ton från mobilen.

Det är nu hög tid att vi i skolan lär oss vad förkortningen MLE står för: Mobile Learning Enviroment, MLE, eller "mobil lärandemiljö", för utvecklingen på det här området går fort framåt!

tisdag 17 mars 2009

Heja Rektorn!


©
FOTO: Lena Carlsson


Vi på Söderskolan är väldigt stolta över att vår rektor, Bengt Appelqvist, tillsammans med rektorn för Skogstorpsskolan, Olle Steneryd, har tilldelats Rektorsakademiens pris ”Heja Rektorn!” Priset delades ut den tredje februari och motiveringen var följande:

“Dessa två skolledare tog våren 2007 tillsammans beslutet att förse samtliga elever i år 7-9 på sina två skolor med personliga datorer. Detta var starten på det pågående En-till-En projektet i Falkenberg, vilket idag innebär att cirka 850 elever och 120 lärare i fyra grundskolor i Falkenberg disponerar personliga datorer för skolarbete dygnet runt, året runt. Bengt och Olle har visat att det med mod, övertygelse och tydligt ledarskap är möjligt att genomföra denna typ av kvalitetshöjande investeringar i lärmiljö i vanliga svenska kommunala skolor.”

måndag 16 mars 2009

Bloggen flyttad



©
FOTO: Lena Carlsson


Välkommen!

Det är ett tag sedan jag uppdaterat Frökens funderingar. Det har berott på en del tekniska problem, därför har jag nu flyttat bloggen hit istället. Tyvärr har alla kommentarer försvunnit pga flytten, men jag ser fram emot nya! Jag kommer säkert att göra en del småjusteringar framöver, hoppas att ni har överseende om jag "möblerar om" lite!

Tänk på att uppdatera era bokmärken, RSS-strömmar och eventuella länkar hit!

torsdag 5 februari 2009

Information om En-till-En i Falkenberg


© FOTO: Lena Carlsson

Så har Falkenbergs kommun återigen haft ett En-til-En-event, där cirka 240 personer från cirka 30 olika kommuner tog del av projektet. Pedagoger, elever, skolledare, IT-folk och politiker informerade om kommunens En-till-En-satsning och hur datoranvändningen påverkat skolvardagen för såväl elever som för lärare.

Ett av de mest populära inslagen var när eleverna förevisade olika projekt de arbetar med i skolan och där eleverna svarade på besökarnas frågor.
Jag är jättestolt över våra duktiga elever som vill och vågar tala inför så många vuxna!
Titta gärna på TV4-Hallands nyhetsinslag från 09-02-05, 18:30-sändningen.

Nästa event planeras till april och ni som vill veta mer om det får surfa vidare till kommunens En-till-En-site.