onsdag 21 oktober 2009

Datorn en tillgång för högpresterande elever



Det talas ofta om vilken stor nytta elever med speciella behov har av datorn, och det är alldeles riktigt!
Men, det som inte nämns lika ofta, är vilken stor nytta de högpresterande eleverna har av datorn. De elever som alltid gör ett utomordentligt bra arbete på kort tid och som ofta varit understimulerade i skolan.

Med datorn som verktyg har de nu fått helt andra möjligheter till fördjupningar och utmaningar som passar dem. Numera är det väldigt sällan jag behöver ordna fram extrauppgifter på samma sätt som förr. Nu handlar det i större utsträckning om att eleverna kan bearbeta de uppgifter de får på ett mer genomgripande och djuplodande sätt. Oftast kommer de dessutom på det själva (”Jag skrev lite mer om...”, ”Jag har letat reda på och infogat bilder/musik/tal/animeringar”, ”Jag har arbetat om det till en broschyr”, ”Jag har letat reda på några korsreferenser” och så vidare), för de har en stor drivkraft i sig själva!

Eleverna blir mer nöjda med sin egen arbetsinsats och de väljer (oftast) själva vilken del av arbetet de vill fördjupa sig i. Tillgången till dator och internet öppnar många möjligheter och det mesta upplevs nu som roligare av eleverna! Se även IKT-pedagogens blogginlägg från 12 oktober, om Rolighetsteorin ;-) !

onsdag 14 oktober 2009

Besök från regeringens utbildningsutskott


FOTO: Mia Björk

Söderskolan har haft besök av Mats Gerdau (M), som sitter i regeringens utbildningsutskott. Han ville ta del av de erfarenheter som elever och pedagoger har gjort av att använda sig av datorn som arbetsredskap i skolan. Mats följde med på en lektion i franska och fick sedan en möjlighet att samtala med en lite mindre grupp elever. Senare fick han även veta lite hur elever med speciella behov arbetade med datorerna och han träffade även några olika pedagoger för att ta del av deras arbetssätt. Läs gärna på Mats Gerdaus blogg om vad tyckte om besöket!

onsdag 23 september 2009

Användbart program i fysikundervisningen

Phun/Algodoo verkar vara ett lättanvänt program för fysik- och teknikundervisning! Att man kan ställa in språket till svenska underlättar användningen för eleverna. Titta på det här klippet:





Du kan ladda hem en
demoversion av programmet hos Algodoo. Demoversionen är användbar i 15 (aktiva) timmar, om du vill köpa hela programmet så kostar det 29 €. Fullversionen verkar vara en vidareutveckling av Phun, och heter nu Algodoo.
Algodoos hemsida hittar du också användarhandledningar (tutorials) i form av korta instruktionsfilmer. Du kan också gå in på deras sida med lektionsförslag, eller få/ge tips i deras användarforum.
Flera filmer om hur du kan använda dig av programmet finns också upplagda på You Tube.
Phun utvecklades av Emil Ernefeldt på Umeå Universitet. Emil Ernefeldt är numera anställd hos Algoryx, ett avknoppningsföretag från Umeå universitet, sedan i maj 2008, och fortsätter där utveckla Phun.

onsdag 16 september 2009

Använd mobiltelefoner i skolarbetet


Strutbräken, FOTO: Fotofinnaren.se

I NO:n läser 8:orna om växter. Vi gjorde en liten exkursion i skolans närområde, för att studera ormbunkar, mossor och lavar lite mer ingående.
Vi gick ut tillsammans i skogen och jag delade först in eleverna i grupper, sedan delade jag ut bestämningslitteratur, luppar och en lista på vad de skulle leta efter. Grupperna uppmanades att ta med sig tre växter tillbaka till återsamlingsplatsen och att dessutom använda sina mobiltelefoner för att fotografera olika fynd.

Vid återsamlingen tittade vi på och diskuterade vad grupperna funnit. När jag frågade om de fotograferat något, visade det sig att de hade tagit många fina bilder på mossor, lavar och ormbunkar, vilket var vad jag förväntat mig. Men, det fina i kråksången var att de fotograferat en hel del annat också: sniglar som lade ägg, fjärilar, blommor, en konstig skalbagge etc! Eleverna hade själva hittat sådant i naturen som de ville fråga om, ta reda på mer fakta kring eller bara visa för de andra. Sådant gör en pedagog extra glad!
Nu ska vi bara bestämma hur vi ska använda bilderna, kanske till en KeyNote-presentation, som illustration i en rapport från exkursionen, eller kanske lägga ut dem på nätet? Vi får se!

Min uppmaning till andra pedagoger blir: låt eleverna använda sina mobiltelefoner mer i undervisningen! Om de arbetar gruppvis brukar det alltid vara någon elev som har kamera- eller filmfunktion i mobiltelefonen!

fredag 4 september 2009

Film av elever på Södra Ängby skola

Skolan en måndag, många elever är trötta.
Skolan en måndag är en lååång dag.
Skolan en måndag, sista lektionen, grått och regnigt ute...
Hur ska jag få eleverna att tända till på litteraturhistoria sista lektionen en regnig måndag?
Se intresset vakna i deras ögon och få fart på frågor och diskussion?

Jag började söka efter någon användbar filmsnutt, någon kort repetition om August Strindberg och Selma Lagerlöf. Hittade lite på SVT-Play, ökentorrt. Surfade vidare till You Tube, då hittade jag det här filmklippet, gjort av elever på Södra Ängby skola.



Oj, vad roligt eleverna måste ha haft när de gjorde filmen! Och vad rolig och intressant den var att titta på! Jag är övertygad om att eleverna som gjort filmen har betydligt lättare att komma ihåg mer om författarna, än vad elever som arbetat på traditionellt vis har.
Jag blev genast sugen på att göra något liknade med mina elever framöver (kanske när vi läser om utländska författare under vårterminen?)!
Jag inledde lektionen med filmsnutten, och det var garanterat ingen som somnade, snarare tvärtom! Glada skratt och fniss hördes bland eleverna, följt av frågor om inte de också kunde få spela in något motsvarande! Plötsligt var alla "på hugget" igen, med ny energi!
Trots att det var måndag, lång skoldag, sista lektionen och gråmulet!
Jag älskar You Tube!

onsdag 2 september 2009

Många frågor om etik


FOTO: Lena Carlsson

Så har då arbetslagets båda sjuor fått sina hett efterlängtade datorer!

Det är många frågor att besvara om olika program, helst vill eleverna kunna allt NU! Jag försöker förklara att vi tar lite då och då, men att de själva kan undersöka programmen närmare om de vill.
En sak behöver de börja med omgående: skolans plattform i FirstClass. Eleverna får logga in och jag orienterar dem runt i systemet. Visar dem bland annat var klassens egen ikon finns och förklarar hur vi använder den. Går sedan vidare till e-postfunktionen, visar hur man skapar brev och lägger till en mottagare. Via handuppräckning kan jag konstatera att majoriteten kan skicka e-post, men bara ett fåtal vet hur man bifogar en fil eller infogar en bild. Jag lovar att återkomma till dem och visa hur man gör ganska snart. Känner att jag måste bromsa lite, eftersom det är så mycket nytt på en gång, med datoranvändningen, dessutom börjar lektionstiden ta slut.

Frågorna har haglat, en klar majoritet var av etisk art. Det märks att eleverna följer med i debatten om olaglig nedladdning!

Eleverna är lyckliga, och jag delar deras glädje över det fantastiska verktyg de fått tillgång till! Tack, Falkenbergs kommun!

onsdag 26 augusti 2009

Någonting har hänt med undervisningen


FOTO: FreeDigitalPhotos.net

Någonting måste ha hänt med undervisningen på vår skola, rent generellt.
Lärarna suckar och tvår sina händer: NÄR ska sjuorna få sina datorer egentligen ? Vi kan ju inte arbeta ordentligt utan dem (eleverna får datorerna den här veckan)!

Lärarna som undervisar i sexan sliter sina hår: sexorna har ju inte egna datorer och planeringen och uppgifterna verkar känns betydligt svårare att planera och genomföra utan datorer.
Lärarna som få de nya sexorna är de som släppte nior i våras. Med andra ord, de lärarna har planerat för undervisning där elevgrupperna har tillgång till datorer, de senaste fyra terminerna.
Och nu, plötsligt, är deras elever utan datorer.

Så vad är det som hänt egentligen? Ja, det är inte bara det att det är mer praktiskt att arbeta med hjälp av datorer, utan själva undervisningen har uppenbarligen också förändrats. Lärarna verkar nu göra andra upplägg av sina lektioner, men de uppläggen utgår från att eleverna har tillgång till egna datorer.
Tidigare var det bara någon enstaka lärare i arbetslagen som använde projektorn regelbundet, men nu, nu är det "slagsmål" om projektorn!
I mitt arbetslag är vi nu tre lärare som nästan alltid vill ha projektorn, plus tre lärare till som vill använda den ett par gånger i veckan.
Då har vi ännu inte tagit eleverna med i beräkningen. Terminen har precis börjat, så det är inte så mycket redovisningar på gång ännu, men vänta bara! Plötsligt ska "alla" elever låna projektorn + att lärarna behöver den, samtidigt...

Bättre tillgång till projektorer skulle förmodligen leda till att lärarnas undervisning, och elevernas arbete, kommer att ta stora kliv framåt! Besparingstider bromsar utvecklingen av nya pedagogiska arbetssätt.
Skolan måste budgetera för inköp av fler projektorer, för just nu känns det som en flaskhals!