måndag 8 februari 2010

Musiklektion med Danny Saucedo

 

Idag var Falkenbergseleverna med om en annorlunda musiklektion!  Artisten och låtskrivaren Danny Saucedo höll, tillsammans med låtskrivaren, musikern, producenten Oscar Görres, en musiklektion där de visade hur "lätt" det är att skapa musik på en MacBook i programet Garageband.
Danny började med att berätta om sin musikaliska resa genom livet, från liten när familjen sjöng tillsammans fram till dagens E.M.D 
Givetvis framförde han ett par av sina kända sånger också!

Danny och Oscar skapade en låt tillsammans med eleverna, och visade på ett pedagogiskt sätt hur man enkelt infogar loopar, olika instrument (färdiginspelade och live) och sång. Som grädden på moset blev eleverna inbjudna att vara med i en tävling, där de kan delta med sina egna låtar. Hoppas att många elever (och musiklärare) nappar på det! 
Det var en inspirerande lektion och det riktigt kliar i fingrarna att knåpa ihop en egen låt!

onsdag 27 januari 2010

The learning event generator, och några till



I samband med BETT-mässan, lyssnade jag på ett antal föreläsningar, vilka ingick i "Apple Learning Sessions". En av föreläsarna var John Davitt, en lärare som, bland mycket annat, arbetat med att framställa olika digitala verktyg för lärare/elever.

Ett exempel är hans "the learning event generator", där både arbetsuppgift och arbetsmetod slumpas fram. Om du vill se det hela i listform istället, så finns uppgifterna i form av en Wiki. Klicka på antingen "The Do Pot" eller "The As Pot", för att komma till respektive lista.
En annan variant på samma tema är "the homework generator", som givetvis även kan användas under lektionstid!

Nu är det inte nog med detta! Det finns ytterligare varianter, som användare av programmen skapat. Exempelvis så har Catherine Moore gjort ett redigerbart lyckohjul, där du själv lägger in dina valbara alternativ. Det finns också en slumpgenerator som fokuserar på geografi. Användare av Iphone kan också hitta guldkorn hos Davitt.
Prova på och ge mig lite feed back om hur du använt slumpgeneratorerna, för ibland undrar jag om det är någon som läser den här bloggen...

onsdag 20 januari 2010

Skolbesök i samband med BETT

Från Falkenbergs kommuns skolområde var vi 32 personer som besökte BETT-mässan, lyssnade på seminarier och gjorde skolbesök. Det var verkligen inspirerande att ta del av andras tankar kring skolutveckling, och att sedan dessutom kunna diskutera ämnet flera dagar med medresenärerna väckte väldigt många tankar! Förhoppningsvis ger det här ringar på vattnet i skolverksamheten och kanske har någon medföljande politiker fått en "aha-upplevelse" :)

Den skola jag besökte var The Leigh Technology Academy, belägen i Dartford lite utanför London. Många datorer var det och väldigt tyst, speciellt med tanke på alla de öppna arbetsytorna i tre (!) plan på båda sidor om vinterträdgården. Tag en titt på bildspelet jag knåpade ihop i PhotoPeach, som jag ville prova på efter att ha läst om programmet i IT-mammans blogg. Tack för tipset!

Leigh Technology Academy 2010 on PhotoPeach

tisdag 19 januari 2010

Intressant spel vinnare på BETT-mässan



Så var då BETT-mässan över för den här gången. Hur ska jag sammanfatta den? Spännande, inspirerande, gott om nyheter, massor av montrar, många besökare, omöjligt att se allt!

Om du vill ta del utav det som ansågs bäst på mässan, åtminstone enligt BETTs tävlingsjury, så hittar du vinnarlistan på BETTawards, se vinnarlistan för 2010. Tyvärr har de inte länkat till respektive vinnare, utan du får ta hjälp av en sökmotor för att hitta vinnarnas hemsidor.

En intressant vinnare (kanske speciellt för SO-lärare) var det Danska företaget Serious Games Interactiv, som vann kategorin "Secondary, FE & Skills Digital Content " med ett spel om Israel - Palestinakonflikten. Spelaren har rollen av en frilansande journalist, som skriver artiklar till både israeliska, palestinska och europeiska medier. Så förutom den historiska bakgrunden och nuläget, blir eleven också medveten om hur nyheter kan vinklas på olika sätt. Ett utmärkt sätt att lyfta källkritik!

tisdag 12 januari 2010

På väg till BETT-mässan

Idag bär det av till BETT-mässan i London. Det är en stor mässa med inriktning på informations- och kommunikationsteknik för utbildningssektorn. Deras eget motto är "Learning together through technology". Jag hoppas på att få se många intressanta nyheter, lyssna på flera inspirerande föreläsare och ser fram emot att få besöka en skola och se hur de arbetar med modern teknik där.
Jag återkommer med rapporter!

måndag 14 december 2009

Ge eleverna ett bra bullshitfilter

I DR P.O.s blogg läser jag ett intressant inlägg om vikten av att ge barnen ett bra "bullshitfilter".

"En 10-åring på 70-talet fick i uppgift att leta upp en bok om ett visst ämne. Det var svårt nog. Idag får en 10-åring svårt att sålla mellan de  122000 träffar som en googling på ”Jesu liv” ger. 70-talseleven kanske hittade en eller två böcker, varav en var Bibeln.
Hur ska man kunna bedöma 122 000 källor? De säger inte alla samma sak. Det är naturligtvis omöjligt för en 10-åring att göra detta. Och det är här det börjar bli allvarligt. Och viktigt.
Våra barn växer upp i en värld där tillgängligheten till information är i det närmaste obegränsad. Att de då ska lära sig årtal för krig, kungars namn, floder i Italien och andra fakta utantill bara för att fylla en läroplan känns väldigt fel. Jag säger inte att de inte ska lära sig dessa saker i skolan, men syftet med att lära ut skall vara för att ge eleverna ett bra bullshitfilter."

Jag applåderar och instämmer med föregående talare! Läs gärna hela blogginlägget här!

onsdag 2 december 2009

Varför äter inte barnen tillsammans med sina familjer?

Varför spelar de så mycket på nätterna? Hur ska de då orka med skolan? Varför kan de inte bara gå ifrån datorn?
Det och mycket mer, kan du läsa om i
Medierådets rapport "Att leva i World of Warcraft - tio ungdomars tankar och erfarenheter".

Det är en studie gjord av fil.dr. Jonas Linderoth och fil. mag. Ulrika Bennerstedt, på institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.
De har gjort intervjuer med ett antal ungdomar som berättar om livet kring spelet, vad som lockar och vad som leder till konflikter.

Du kan ladda ner rapporten, eller beställa pappersvarianten av den,
här.