onsdag 28 april 2010

Farligt fiske

FOTO: Matt Banks, http://www.freedigitalphotos.net
 
I nyhetsrapporteringen har vi kunnat läsa att skolorna blivit allt bättre på att undervisa eleverna i källkritik.
I Skolverkets undersökning säger att 80 procent av grundskoleeleverna och 90 procent av gymnasieeleverna att de i skolan fått lära sig att vara kritiska till informationen på internet.

Jag tyckte tidigare, att jag regelbundet tog upp det här med källkritik i mina klasser och var tämligen nöjd med min insats. Men den insatsen kommer inte i närheten av hur ofta jag gör det numera, efter datorernas inträde i skolan. Källkritik är ett ständigt pågående arbete och med delvis annan inriktning än tidigare.
Det finns väldigt bra resurser på nätet för pedagoger att utgå från, som exempelvis Kolla källan eller Nationalencyklopedins temapaket om källkritik. 

Det är ju nu inte bara källkritik man måste förhålla sig till, utan också "vett o etikett" på nätet samt farorna som finns i sociala nätverk etc. 
 Men för ett par veckor sedan insåg jag att det är inte nog, jag måste nog börja varna mer för "nätfiske". Visserligen brukar jag jämfört "falska och sanna" webbsidor med elever, men det finns mer att göra för att lära dem se skillnaden. Kan du själv skilja en riktig sida från en phishingsajt?! Prova genom att gå in på www.phish-no-phish.com/

Gör testet innan du läser vidare...

Hur gick det? Kunde du redan allt?
Det här kan man låta eleverna prova (du kan ju välja att skippa reklamsidorna på slutet) och sedan ha en bra diskussion!

Nedanstående text är hämtad direkt från VeriSign:

Fem enkla tips för att skilja en riktig sida från en phishingsajt:
  1. https:// Bokstaven ”s” i https:// betyder att sidan är krypterad, och att informationen som du lämnar är skyddad. Även om några phishingsajter har säkrade webbadresser, saknas det hos flertalet av dem.
  2. Hänglåsikonen: många cyber-kriminella har placerat ikonen i innehållsdelen av den falska sidan, men på en äkta sajt ska hänglåset synas i webbläsarens faktiska gränssnitt och vara klickbart.
  3. Förtroendemärken: enkla visuella ledtrådar som t.ex. välkända logotyper kan visa att en hemsida är äkta.
  4. Kontrollera webbadressen: bli misstänksam om en webbplats med en okänd domän har en webbadress som innehåller den senare delen av en välkänd webbadress.
  5. Grönt adressfält: att webbläsarens adressfält är grönt betyder att webbplatsen har undergått omfattande identitetsautentisering och att du kan vara säker på att den är äkta.
VeriSign arbetar för en säkrare upplevelse på Internet och uppmuntrar konsumenter som oroar sig för säkerheten att besöka webbplatsen www.trustthecheck.com, där det finns mer information om hur man kan skydda sig själv och identifierar vilka webbplatser som är tillräckligt säkra för att lämna ut personuppgifter eller utföra ekonomiska transaktioner.

onsdag 21 april 2010

Samarbetsskriv med TypeWith.Me

 Jag upptäckte, tack vare bloggen "Decembertjejs IKT-krumelurer", ett nytt program som verkar spännande att använda med elever. Programmet heter TypeWith.Me och i det kan man arbeta tillsammans med ett dokument.

Varför inte prova att skriva en gemensam berättelse? Jag har påbörjat en berättelse, skriv gärna ett par meningar så att du får prova själv!
När du har skrivit klart, klicka på diskettsymbolen (till höger i formatteringsraden) för att spara.
Sedan kan det vara lite roligt, för att inte säga mycket användbart för en lärare, att klicka på Time Slider, så ser du enkelt vem som har skrivit vad!
Välkommen att skriva! Gör det nu!

onsdag 31 mars 2010

Fågelholk med webbkamera

 Blåmes. Foto: Göran Haglund (SOF-net royaltyfria foton, www.sofnet.orgwww.sofnet.org)
 

Några av våra elever i årskurs nio håller på att bygga en fågelholk. Det ska nu inte bli vilken fågelholk som helst, utan en med inbyggd webbkamera!
Tanken är att vi i arbetslaget ska kunna följa livet i holken: bobygge, ruvande, kläckning och fågelungarnas tillväxt.

Det ska verkligen bli spännande att se om det flyttar in någon redan i vår, fast vi är lite sent ute med att få upp den, så jag har inte alltför höga förväntningar. Vi har tänkt koppla webbkameran till en bildskärm, som vi inte riktigt vet  var vi ska placera ännu. Det beror på var vi lyckas få upp själva holken och hur vi kan lösa sladdragning, men NO-salen hade ju inte varit fel.

Om ni vill ha inspiration till ett eget holkbygge, så kan ni hitta några tips här: SOF, Handykam, The Birdbox Project, Beautiful Britain

onsdag 24 mars 2010

Länkar för lärare

Jag har hittat en sida med många bra länkar för lärare:
Webbguiden - lärarens vägvisare i internetdjungeln.
En lättöverskådlig och lättnavigerad sida, som säkert gömmer många "godsaker" för oss pedagoger!

måndag 22 mars 2010

Utmärkt KeyNote-kurs hos Multimediabyrån


Om du vill komma igång med att använda presentationsprogrammet KeyNote på din Mac, så finns det en utmärkt oneline-kurs hos Multimediabyrån!

Du får, bland annat, lära dig att infoga bilder, göra snygga övergångar mellan bilderna, hur du lägger till en inspelning av din röst - eller musik, hur du ställer in visningstid på bilder, hur du gör för att få bildspelet att "gå i en loop" (bra vid utställningar), hur du publicerar bildspelet på You Tube eller exporterar det till en PDF-fil, Power-Pointpresentation och en del annat!

Det finns tydliga förklaringar, inklusive instruktionsfilmer, om hur du använder dig av KeyNote. Du kan även använda kursen för att visa dina elever hur man arbetar i programmet.
Lycka till!

lördag 20 mars 2010

iPads på prov i Falkenbergs förskolor

CIO Sweden har frågat ett antal personer om de har tänkt använda sig av iPads i sin verksamhet. Bland de tillfrågade finns Thorbjörn Larsson, IT-chef i Falkenbergs kommun, som säger:

"– Jag har beställt ett par iPads, dels för att testa i förskoleverksamheten men kanske framförallt som läsplatta för våra politiker.
– Vi har länge funderat på att utrusta nämnderna med datorer men det har fallit på att det är för svårt att läsa från datorn. En iPad blir lättare, framför allt om funktionen är lika stabil och pedagogisk som i en iPhone."


Det låter spännande och det ska bli intressant att ta del av vad förskolorna och politikerna tycker om att använda iPad  i sin verksamhet!

Läs vad fler CIO:er har för tankar kring iPad på Idg.se