tisdag 12 maj 2009

Elevernas motivation har ökat


FOTO: Linnea, 9c2

En positiv följd av En-till-En är att eleverna numera är betydligt mer kritiska till sina egna arbeten.
Tidigare var det betydligt mer ”tjat” från min sida, att de skulle bearbeta och komplettera sina (då oftast handskrivna) texter.
Nu, efter datorernas inträde i större skala, är situationen annorlunda.
Det är betydligt enklare för eleverna att hantera den skrivna texten, flytta runt stycken, lägga till och ta bort efter hand. Nu har vi också mycket lättare att arbeta med det utvidgade textbegreppet, som exempelvis film, podcasts, hemsidor, chatt, bilder etc. Men, det som förefaller vara det allra viktigaste: plötsligt är mottagaren av elevernas alster inte bara en person, utan många personer!
Därför har eleverna blivit betydligt mer intresserade av att omarbeta det de håller på med. Många gånger vill de inte lämna in sina arbeten, fastän jag tycker att de ser ok ut. Eleverna är själva inte tillräckligt nöjda för att vilja visa sitt arbete för en större publik, utan vill fortsätta att ”fila” lite till! Och det är deras egen önskan, inte min! Hurra!

4 kommentarer:

  1. Vi har tidigare kanske varit dåliga på att elevernas texter alltid borde ha haft en mottagare. Om man nu använder sina texter mer "online", står ju mottagarna i kö i cyberspace för att läsa de texter som eleverna har läst. Fram för mer datorskriven text =)

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det fantastiskt att de vill jobba mer med sina texter när de har sina datorer. Vi har nog inte varit så tydliga med vem/ vilka som är mottagare. Det är ju roligare att prestera bra texter när man vet att texten läses av många. Då gör man verkligen så gott man kan.

    Jag märkte på det nationella provet en stor skillnad, på de elever som nästan inte producerat någon text innan, hur de nu skrev några dataskrivna sidor. De kunde fokusera på handlingen istället för att kämpa med att formulera ord. Men jag är rädd att benen slås undan på dem när de börjar gymnasieskolan, då försvinner självklarheten i att ha dator. Även om de kan köpa ut den så kostar den för mycket för många.
    Hos oss har de visat att de kan skriva bra texter om de använder de hjälpmedel som finns till hands.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är märkligt att tänka sig att eleverna inte ska ha tillgång till datorer när de kommer till gymnasiet! Det kommer att leda till problem, vilket förhoppningsvis leder till en snabb förändring (läs:inköp av datorer), så att eleverna inte drabbas alltför hårt!
    Jag ser också att texternas längd har ökat i "mina" klasser!

    SvaraRadera