onsdag 20 maj 2009

Viktigt att elevarbeten berör

FOTO: Lena Carlsson

Dagens avslutande föreläsning på konferensen Framtidens lärande, hölls av Mikael Alexandersson från Göteborgs universitet. Han talade om att datorer i skolmiljö har kommit att innebära att det skett en förskjutning av lärarens kognitiva kontroll. Tidigare var läraren den som hade kunskap om artefaktens innehåll, dvs bokens, DVD:ns eller liknandes innehåll. Och läraren överförde kunskap till eleven med hjälp av artefakten.
Nu däremot, kan eleven själv inhämta kunskap via artefakten, i det här fallet datorn. Och det kan vara kunskap som inte läraren känner till.
Alexandersson talade också om hur viktigt det är för eleverna att få kommentarer, att deras arbeten berör, eller att de blir bedömda när de deltar med uppladdat material på olika communitys, som exempelvis digg eller Argus.

Han har också kommit fram till att datoranvändningen "öppnar många dörrar":
* Lärandet blir oberoende av tid och rum.
* Lärandet sker på flera olika arenor (fysiska och virtuella).
* Lärandet blir mindre institutionalliserat.
* Lärandet sker i en hög grad av samarbete/samverkan
* Lärandet blir ämnesintegrerat (ämnesöverskridande).
* Det informella lärandet (Life Academy) ökar.

Det ska bli intressant att se när vi i skolan blir bättre på att utnyttja det förändrade lärandet!

4 kommentarer:

  1. Det här är så spännande tankar, inte konstiga, snarare självklara. Men jag undrar när det självklara ska göra entre i skolorna, så att inte kommunens ekonomi ska styra om en skola/kommun håller sig i framkanten eller halkar efter vad gäller IKT.

    SvaraRadera
  2. Ja, resursfördelningen i kommunerna kan drabba elever negativt när inte alla får lov att lära sig IKT, som de kommer att ha stort behov av i sitt framtida yrkesliv.
    En politiker frågade mig hur hon skulle kunna motivera inköp av datorer, samtidigt som de drar ner på antalet lärartjänster. Jag är den första att tala emot indragningar av tjänster, tvärtom, lärartätheten måste öka!
    Jag uppmanade politikern att ställa en motfråga; vem ska då lära barnen att hantera verktyget, informationssökning, källkritiskt granskande, att arbeta med det utvidgade textbegreppet i form av film, ljud och bild? Idag måste det nog ses som en demokratisk rättighet att få lära sig ta reda på vilka källor man kan lita på, även SVT-play, som vi uppmanas titta på efter nyhetssändningarna vinklar materialet. Är eleverna medvetna om det? Hur många tror att föräldrar sitter och pratar med sina barn om vilka communitys de är medlemmar i och vad de gör där, vad som är olämpligt att skriva och vilka bilder eller annan information som man ska undvika att lämna ut? De föräldrana finns, men de är nog väldigt få...
    Nä, självklart måste skolorna få resurser nog så att vi kan utbilda barnen!

    SvaraRadera
  3. Det är detta som många politiker idag inte riktigt har greppat--nämligen att det handlar inte om välja det ena eller det andra.Om svensk skola vill vara med i framtiden så måste man ta ett aktivt steg nu.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är hög tid för dem att vakna!

    SvaraRadera