tisdag 16 mars 2010

Använd Facebook i skolarbetet

Jag träffade personal från två skolor i Kungsbacka förra veckan, och visade dem hur man kan arbeta med bloggar i skolan. Det är alltid givande att åka iväg utanför sin vanliga sfär, och den här gången hade jag turen att kunna lyssna på några av de andra inbjudna föreläsarna också!

Något som två olika gymnasielärare tog upp, var hur de skapar mötesplatser åt sina elever på Facebook. Nej, inte sådana där man berättar att man precis tömt tvättmaskinen eller att man sitter och fikar...
En av lärarna använde mötsplatsen till att ge eleverna möjlighet att reflektera och diskutera kring en gemensam bok de läser. Han, Per Falk, upplevde att eleverna numera är betydligt bättre förberedda inför klassrumsdiskussionerna kring böckerna. En annan lärare använde mötesplatsen i sin engelskundervisning, där eleverna skrev sina inlägg på engelska.
För att slippa blanda in sitt privata Facebook-konto, så skapar läraren helt enkelt ett nytt konto, avsett för skolbruk.

Givetvis började jag själv fundera på hur jag skulle kunna använda mig av Facebook :) ! En tanke som snabbt dök upp var att det måste vara en lysande idé att skapa en mötesplats för föräldrarna i en klass/ett arbetslag, där de kan ventilera saker som när deras barn ska vara hemma på kvällarna, veckopeng, skolämnen, fritidsaktiviteter och annat. Tänk så lätt för dem att kunna hålla kontakten med varandra! En helt ny spelplan för föräldrarna!
Kanske kan man, i samband med ett föräldramöte, be någon/hjälpa någon förälder att starta gruppen. Då behöver inte läraren känna att den "är tvungen" att vara aktiv i gruppen, det kanske till och med är en fördel för föräldrarna?
 
Och i mina ämnen, hur kan jag arbeta där? Hmmm, har inte riktigt tänkt klar ännu, men jag återkommer i ämnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar