måndag 22 mars 2010

Utmärkt KeyNote-kurs hos Multimediabyrån


Om du vill komma igång med att använda presentationsprogrammet KeyNote på din Mac, så finns det en utmärkt oneline-kurs hos Multimediabyrån!

Du får, bland annat, lära dig att infoga bilder, göra snygga övergångar mellan bilderna, hur du lägger till en inspelning av din röst - eller musik, hur du ställer in visningstid på bilder, hur du gör för att få bildspelet att "gå i en loop" (bra vid utställningar), hur du publicerar bildspelet på You Tube eller exporterar det till en PDF-fil, Power-Pointpresentation och en del annat!

Det finns tydliga förklaringar, inklusive instruktionsfilmer, om hur du använder dig av KeyNote. Du kan även använda kursen för att visa dina elever hur man arbetar i programmet.
Lycka till!

lördag 20 mars 2010

iPads på prov i Falkenbergs förskolor

CIO Sweden har frågat ett antal personer om de har tänkt använda sig av iPads i sin verksamhet. Bland de tillfrågade finns Thorbjörn Larsson, IT-chef i Falkenbergs kommun, som säger:

"– Jag har beställt ett par iPads, dels för att testa i förskoleverksamheten men kanske framförallt som läsplatta för våra politiker.
– Vi har länge funderat på att utrusta nämnderna med datorer men det har fallit på att det är för svårt att läsa från datorn. En iPad blir lättare, framför allt om funktionen är lika stabil och pedagogisk som i en iPhone."


Det låter spännande och det ska bli intressant att ta del av vad förskolorna och politikerna tycker om att använda iPad  i sin verksamhet!

Läs vad fler CIO:er har för tankar kring iPad på Idg.se

tisdag 16 mars 2010

Använd Facebook i skolarbetet

Jag träffade personal från två skolor i Kungsbacka förra veckan, och visade dem hur man kan arbeta med bloggar i skolan. Det är alltid givande att åka iväg utanför sin vanliga sfär, och den här gången hade jag turen att kunna lyssna på några av de andra inbjudna föreläsarna också!

Något som två olika gymnasielärare tog upp, var hur de skapar mötesplatser åt sina elever på Facebook. Nej, inte sådana där man berättar att man precis tömt tvättmaskinen eller att man sitter och fikar...
En av lärarna använde mötsplatsen till att ge eleverna möjlighet att reflektera och diskutera kring en gemensam bok de läser. Han, Per Falk, upplevde att eleverna numera är betydligt bättre förberedda inför klassrumsdiskussionerna kring böckerna. En annan lärare använde mötesplatsen i sin engelskundervisning, där eleverna skrev sina inlägg på engelska.
För att slippa blanda in sitt privata Facebook-konto, så skapar läraren helt enkelt ett nytt konto, avsett för skolbruk.

Givetvis började jag själv fundera på hur jag skulle kunna använda mig av Facebook :) ! En tanke som snabbt dök upp var att det måste vara en lysande idé att skapa en mötesplats för föräldrarna i en klass/ett arbetslag, där de kan ventilera saker som när deras barn ska vara hemma på kvällarna, veckopeng, skolämnen, fritidsaktiviteter och annat. Tänk så lätt för dem att kunna hålla kontakten med varandra! En helt ny spelplan för föräldrarna!
Kanske kan man, i samband med ett föräldramöte, be någon/hjälpa någon förälder att starta gruppen. Då behöver inte läraren känna att den "är tvungen" att vara aktiv i gruppen, det kanske till och med är en fördel för föräldrarna?
 
Och i mina ämnen, hur kan jag arbeta där? Hmmm, har inte riktigt tänkt klar ännu, men jag återkommer i ämnet!

onsdag 3 mars 2010

Enkel matrisbank i Unikum

Söderskolan arbetar vi med webbverktyget Unikum, för dokumentation av elevernas IUP och skriftliga omdömen. Det är ett ganska tidskrävande arbetssätt, men som ger en bra överblick på hur elevens utveckling i de olika ämnena framskrider.

Det finns en mängd olika grundmallar för skolor att välja mellan, och de kan se ganska olika ut. Mallarna går dessutom lätt att anpassa efter skolans önskemål. I Falkenberg har man bestämt att kommunens grundskolor ska använda sig av samma mall, vilket det säkert finns en hel del fördelar med.

Det jag, och många pedagoger med mig, saknat, har varit möjligt att koppla arbetsområdena till uppnåendemålen. I den mallen som kommunen har bestämt att vi ska använda, kopplas arbetsområdena till strävansmålen. Vilket gör att det blir ganska förvirrande för framförallt föräldrarna, eftersom betygen sätts utifrån uppnåendemålen.
Nu har jag emellertid sett en lösning på problemet i Joachim Thornströms blogg Skolväskan! I Unikum finns det nu också en matrisbank med uppnåendemål, där pedagogen fortlöpande klickar i de mål som eleven nått. Den verkar vara enkelt och lättöverskådligt!
Titta på den här korta instruktionsfilmen:



Jag säger bara: Köp in!

onsdag 17 februari 2010

Fri publicering på nätet?!


FOTO: FreePhotos.com

Dagens önskan är att eleverna ska kunna publicera sina hemsidor direkt ut på nätet via skolans hemsida (Jag skäms att skriva det, men den möjligheten har vi inte idag, just nu kan vi bara publicera hemsidor internt via vår FirstClass-server)!

Vore trevligt att kunna ha allt under samma tak, istället för att skriva bloggar för sig, hemsidor för sig, som sedan publiceras på olika siter (som exempelvis Blogger, för att bara publicera internt finns inte på kartan för mig). Givetvis ska varje elev vara ansvarig för det publicerade materialet, men jag har bara goda erfarenheter så här långt.
Jag vet att en skrivelse ska lämnas in (har kanske lämnats i dagarna?) till BUN, där just fri publicering efterfrågas. Hoppas att den besvaras positivt (allt annat vore skandal) och att det sker "omedelbart", med vändande post (önsketänkande?!) och att information om beslutet går ut till alla skolor efter sportlovet!

Kan tillägga att jag just startar ett arbete i svenska kring språkhistoria, där eleverna ska göra hemsidor i iWeb, vilka jag givetvis vill ska finnas publicerade via Söderskolans hemsida före påsklovet! Jag ser framför mig podsändningar på exempelvis danska, YouTube-klipp, kanske inspelade av eleverna själva, med exempel på olika dialekter eller annat språkrelaterat etc, etc.

 I vårt arbetslag har vi redan bestämt oss för att avsätta pengar till ett Webbhotell till höstterminen, om det skulle vara så illa att svaret på skrivelsen dröjer eller om det blir ett nekande svar. Vi kan inte motivera eleverna, som vill ha riktiga mottagare av sina arbeten, ordentligt, om de inte ges möjlighet att publicera sina alster.
Andra skolor gör det, nu måste det vara vår tur!

onsdag 10 februari 2010

Comeniusprojekt


 
     FOTO: Monica Mill

Söderskolan har sedan 2008 varit med i ett Comeniusprojekt, tillsammans med skolor från Finland, Tyskland och Italien. Elever och lärare har besökt varandras skolor, arbetat med gemensamma projekt och har hållit lektioner för varandra.
Vår skola är den enda av skolorna med hög datortäthet hos både lärare och elever. I den finska skolan hade samtliga lärare tillgång till tre stationära datorer, med "låsta sidor" på Internet. Eleverna hade en lärosal med datorer av modernt snitt och tämligen ny programvara, men om jag förstod saken rätt, så var det bara "dataläraren" som tog med in klasser dit, inte vanliga ämneslärare. Även i den tyska och i den italienska skolan lyste datorerna med sin frånvaro, trots en stor vilja hos pedagogerna att få arbeta mer med sådana verktyg på lektionerna.
Datorbristen till trots, så hade eleverna mycket digitalkontakt med varandra, både inför och efter sina olika besök, hemdatorer, men kanske framför allt, den stora tillgången på mobiltelefoner underlättade för eleverna!
Många nya vänskapsband har knutits, och eleverna ser nu fram emot att besöka den tyska skolan under vårterminen. Vill du veta mer om projektet, så besök vår Comeniussida.

måndag 8 februari 2010

Musiklektion med Danny Saucedo

 

Idag var Falkenbergseleverna med om en annorlunda musiklektion!  Artisten och låtskrivaren Danny Saucedo höll, tillsammans med låtskrivaren, musikern, producenten Oscar Görres, en musiklektion där de visade hur "lätt" det är att skapa musik på en MacBook i programet Garageband.
Danny började med att berätta om sin musikaliska resa genom livet, från liten när familjen sjöng tillsammans fram till dagens E.M.D 
Givetvis framförde han ett par av sina kända sånger också!

Danny och Oscar skapade en låt tillsammans med eleverna, och visade på ett pedagogiskt sätt hur man enkelt infogar loopar, olika instrument (färdiginspelade och live) och sång. Som grädden på moset blev eleverna inbjudna att vara med i en tävling, där de kan delta med sina egna låtar. Hoppas att många elever (och musiklärare) nappar på det! 
Det var en inspirerande lektion och det riktigt kliar i fingrarna att knåpa ihop en egen låt!